Alt er energi og energi er kraft
Enten vi forstår det, tror på det eller liker det – så er det likevel slik, at mye av det som skjer på jorden er påvirket av den usynlige verdenen. Vi samhandler ikke bare med hverandre her på det fysiske plan, vi samhandler også med energier fra flere plan – enten vi er bevisst på det eller ikke.
Alt er energi og energi er kraft – enten skapt av lyset eller mørket – alt etter intensjonen bak tanken, følelsen eller handlingen. Og vi har alle både lyset og mørket i oss – det spørs bare hvilken kraft som skal få være rådende og skapende i oss.
Både lyset og mørket kan operere i fysiske kropper via mennesker, men kan også operere på det usynlige plan i form og i ren energi uten form – og uansett form og plan, kan de både skape og ødlegge stort.
Jeg har selv erfart hvordan mørket har prøvd å stoppe meg, bryte meg ned, angripe meg, få meg til å både tie og tvile – men til sterkere har lyset i meg utviklet seg. Det har vært kamper hvor det har anget meg og det kjæreste jeg har – både på det fysiske plan og det usynlige plan – uten at det har vunnet. Lyset vil alltid vinne og det vet mørket veldig godt. Men det betyr ikke at det ikke eksisterer eller vil prøve seg.
Har du en sterk forbindelse til din egen kraft, din sjel og til skaperkraften – vil ikke mørket klare å knekke deg. Det kan få deg i ubalanse en liten stund, men det er bare midlertidig. Det kan få deg til å tvile, men du vil alltid finne tilbake og fortsette å bygge videre – og da med en sterkere kraft og lys enn noen gang.
Lysets kraft fyller deg med kjærlighet, entusiasme, glede, godhet, sannhet, klarhet, nærvær, indre ro, opplysning, medfølelse, tilgivelse, harmoni, skapende kraft, tillit, fred, enhet, visdom, åpenhet, mildhet, livskraft og håp.
Mørkets kraft fyller deg med frykt, illusjon, adskillelse, uro, tvil, kontroll, motstand, kaos, skygger, begrensning, forvirring, avvisning, smerte, mangel, fordømmelse, lukkethet og stillstand.
Som klarsynt og medium har jeg kunnet observere både lysets kraft og mørkets kraft og hvordan disse utspiller seg både på et globalt og personlig plan. Når jeg har observert kraften har jeg alltid blitt guidet og veiledet av mine åndelige veileder. Det gjør at jeg kan gå bakenfor å se ting fra et dypere ståsted.

Når mørket utfordrer lyset
Idag har jeg valgt å skrive litt om hvordan mørkets kraft kan operere på et personlig plan. Det vil si hvordan denne kraften kan vise seg og forårsake skade på et personlig plan.
For mange år tilbake hadde jeg en astralreise hvor jeg ble dratt til kirkegården på hjemstedet mitt. Jeg ser ned på gresset, da jeg oppdager at det kommer en skikkelse og stiller seg rett foran meg. Først ser jeg bare skoene. Skospissene står vendt mot meg. Så jeg forstår at skikkelsen står rett foran meg og veldig nært. Vedkommende har brune, gamle, slitne sko på seg. Blikket mitt beveger seg sakte videre fra skoene og oppover buksebena, hvor jeg legger merke til at buksen er av brunt, litt tykt bomullsstoff. Skjorten likedan. Den henger løst utenfor buksen. Ut fra sko og klærne å dømme, ser det ut som en person fra krigen i 1945? Jeg løfter blikket videre opp til ansiktet og ser vedkommende i øynene. Jeg skvetter til da jeg oppdager at det bare er et tomt, sort hull der øynene skal være. Det er liksom ikke noe der – bare mørket. Det var så ekkelt, at jeg dro meg ut av denne virkeligheten og tilbake i kropp. Jeg kjente tydelig at dette ikke er bra og at dette ikke var av lysets kraft.
For bare noen få år tilbake, hadde jeg et møte med en kvinne. Jeg kjente allerede da kvinnen kom inn i rommet at hun hadde en kjølig gufs med seg som spredte seg i rommet. Så jeg antok at hun kom bærende på mye. Hun satte seg og vi begynte å snakke. Jeg noterer noe på et papir, da det går kaldt nedover ryggen på meg. Jeg løfter blikket fra notatboken og opp til ansiktet hennes. Da ser jeg det igjen. Plutselig ser jeg at øynene hennes “forsvinner” og jeg ser bare to sorte hull der øynene skal være. Jeg viste med en gang at hun kom i et annet ærend enn hva jeg trodde. Hun kom for å skape ødeleggelse for meg. Og det var heller ingen tvil om at hun kom i mørkets ærend.
Ondskap kan beskrives som en del av det vi kaller mørkets kraft og er fravær av lys. Det oppstår når mørket får dominere uten balanse fra lys. Ondskapenes kraft er ute etter å skade og er destruktiv ved å spre hat, grusomhet, kulde, egoisme, manipulasjon, maktmisbruk, utnyttelse, løgn, forråelse, likegyldighet, avhumanisering, hevn, intoleranse, undertrykkelse, splittelse, forakt, en mørk vilje og fravær av empati.
Jeg opplever fra tid til annen sjalusi, sladder og misunnelse på mine åndelige gaver. Jeg har opplevd at tekst fra bloggen min er blitt brukt av andre som skriver artikler for forskjellige magasin uten å ha vist til meg som kilde, at personer har ønsket å blitt kjent med meg for så å unytte meg og mine tjenester, og personer som har forsøkt å stoppe meg og min bedrift fordi de ikke vil meg vel eller vil jeg skal lykkast. Det er ganske krevende å kjempe mot denne mørke, negative energien. Men det de ikke vet, er jo at jeg alltid får vite hvem det er og hva de gjør. Utfordringen har vært å forhindre skaden de har påført meg og min bedrift, men jeg har likevel klart å stå i det uten å miste balansen. Og jeg har lært utrolig mye om kraft. Da jeg nylig fortalte en kvinne om dette, sa hun: – du vet det, Gretha, dette skjer fordi det du er, har og gir – har stor verdi. Mens de bygger karma, bygger du kraft.
Når andre mennesker på det fysiske plan, samarbeider og jobber med mørke energier på andre plan og retter denne energien mot noen, så er de kanskje ikke klar over at de til syvende og sist skader seg selv. Det vil alltid slå tilbake, i en eller annen form, på ett eller annet området i livet deres. Bibelen sier også ganske tydelig noe om dette: “Det et menneske sår, skal det også høste (Galaterne 6,7)”.
Jeg las for litt siden en artikkel i en avis hvor Pave Leo XIV kom med en sterk advarsel til Donald Trump i forbindelse med krigen i Iran. Paven brukte ordene “Ve dem……..” Hele min væren stoppet opp et nano sekund lenger enn det den vanligvis gjør, ved vanlig tekst på akkurat de to ordene, og det fikk meg til å sjekke ut hva de egentlig betydde. I Bibelen er uttrykket “Ve dem” et veldig kraftfullt uttrykk – og det brukes som en advarsel, en sorg og en dom på samme tid. Det betyr at de vil måtte stå til ansvar for det de gjør, at handlingene deres får alvorlige konsekvenser både på det menneskelig og åndelige plan og at de beveger seg bort fra kjærlighet, fred og det som er rett. Han ville advare og samtidig minne Donald Trump om konsekvensene ved å påføre andre stor sorg.
Å stå stødig i senter av seg selv
Det er mye som rører på seg nå, både på det globale og personlige plan, så det er kanskje ikke så rart at en merker sterke energier som er i bevegelse. Det jeg har forstått gjennom mine observasjoner og erfaringer med energier, er at de ofte påvirker oss emosjonelt sterkt. Også negative energier. De treffer oss ofte der vi er mest sårbare. Det kan være gamle sår, relasjoner, selvbilde eller trygghet. Og nettopp der – i reaksjonen – skjer det også noe energetisk. For følelsene vi går inn i, spesielt frykt, skaper en åpning hvor energien vår svekkes og tappes. Det betyr ikke at det er farlig. Det betyr bare at bevissthet er viktig.
For jo mer vi går inn i frykten, jo mer forsterkes opplevelsen.
Og jo mer vi klarer å stå i senter av oss selv, observere, og ikke la oss rive med – jo mindre får det tak.
Noen ganger kan det være nødvendig å skape avstand. Sette tydelige grenser. Kjenne etter hvem og hva du faktisk vil slippe inn i ditt felt. Og samtidig huske at din energi er din. Du kan styrke den. Du kan beskytte den. Og du kan velge hva du gir næring til.
Enkle ting som tilstedeværelse, takknemlighet, ro i kroppen, og det å visualisere lys og beskyttelse rundt deg, kan gjøre en større forskjell enn du kanskje tror. For det handler ikke om å leve i frykt for påvirkning. Det handler om å stå så stødig i seg selv at det ikke lenger får feste. Men dette krever styrke, mot og vilje og en villighet til å møte deg selv ærlig, igjen og igjen, helt til du står så trygt i din egen energi at ingenting utenfra lenger får definere deg.

